En helt vanlig dag

För att beskriva dagen behöver jag inte använda så många ord, utan det räcker med ett: Vanlig. Men bara för skoj skull så kan jag dra till med några andra också: vardaglig. Trivial. Tråkig. Rolig. Seg.

Jag vaknade som vanligt vid halv 9. Sen vaknade jag igen vid 08:39, 08:48, 08:57, 09:06 och 09:15. Sen gick jag upp 09:30. Det första jag tänkte på var hur mörkt det var i rummet. Ni förstår, mitt rum har ett stort fönster mot öst, där solen går upp. Faktiskt tror jag det är fel att kalla det för fönster, vägg passar nog bättre. Det tar nämligen upp hela väggen, förutom en halvmeter längst upp mot taket. Kallt.

Hur som helst, jag har lärt mig att det finns två orsaker till att det inte är ljust när jag vaknar. Den ena är att jag har vaknat runt 5 på morgonen, förvirrad över vad klockan är och halvvägs till duschen innan jag inser att klockan inte har blivit så mycket än. Den andra anledningen är att det är dåligt väder. Eftersom vi redan slagit fast att jag vaknade vid 08:30, 08:39, 08:48, 08:57, 09:06 och 09:15 så kan vi tillsammans lista ut att det var anledning nummer två som gjorde att mitt rum var mörkare än vanligt. Så efter ytterligare en kvart under täcket så tar jag mig upp, klär på mig och drar ifrån gardinen.

Snö.

Snö.

Det regnade snö. Igår var jag ute utan jacka och tyckte det var varmt. Nu var det snö. Jag drog för gardinen igen och drog ifrån den ytterligare en gång, hoppfull om att det, någonstans, var fel. Det var fel någonstans. Utanför mitt fönster. Det snöade på riktigt.

Klockan 11:45 begav vi oss hemifrån, ut i "snö"slasket. Jag tvekar över att kalla det snö, eftersom det verkade vara närmare besläktat med regn, främst genom vätan. Efter cirka 30 minuters tågresa och ett stopp på Seven Eleven så kom vi, runt 12:30 till skolan. Ytterligare lite tid att plugga på, lite sistaminuten plugg av kanji.

12:40 rang klockorna ut för morgonklasserna, och 13:00 rang dom in för oss. Eftersom det som hände härefter antagligen inte kommer att förstås av de flesta så kan nyss benämnda grupp läsare hoppa över nästa stycke.

1時から小さい聞く練習をした。その練習のあとで漢字テストをしたら、新しい漢字を勉強した。1時50分から休みだった。2時から新しい文法を勉強した。今日は、可能形を習った。今、可能形を使える!;)今日の先生はとてもとてもよくて、楽しくて、親切な先生だと思う!先生はシモンさん、国で、どのくらい日本語を勉強したと言った。私は勉強しなかったと言って、先生はびっくりした!そして、先生はへー、上手だと思うと言った!私はとてもとてもうれしくなった!

Efter skolan så drog vi hem. Eftersom jag hade städning idag så var de andra tvungna att vänta en stund på mig, men annars var det inget märkvärdigt. Tågresan hem tog lika lång tid som till skolan, vilket inte är så konstigt med tanke på att det är samma resa, fast åt andra hållet.

Väl hemma lagade jag mat, idag blev det spaghetti och köttfärssås. Jag gjorde tillräckligt för att ha till ytterligare två dagar, men matlådan var lite liten, vilket ledde till att jag nu sitter med världens matkoma framför datorn och skriver betydligt mer än vad jag hade planerat på att skriva från början. Nu ska jag kolla lite på Nihonjin no shiranai nihongo, ett drama som rekommenderas starkt. Tjejen i huvudrollen är för övrigt fjärdedels svensk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0