Familjen Ström intog Kyoto över en helg (bland annat)

Igår morse åkte mamma och pappa, Jakob och Ellen hem till Sverige igen efter att spenderat nästan två veckor i landet där solen går upp. Vi har spenderat en helg i Hakone, där vi upplevde häftiga vyer och varma källor. Helgen därefter spenderades i Kyoto och Nara, där vi såg Shintohelgedomar, Buddisttempel och matade tama, frigående hjortar. De andra har också sightseeat i Tokyo, utan mig, då jag hade skola på veckodagarna. Det har inte hindrat oss från att träffas både i Shinjuku, där familjen bodde, och i Takadanobaba, där min skola ligger. När vi träffades i Tokyo var det på kvällarna och innefattade mest att äta tillsammans, även om vi var i min nya lägenhet en kväll (jag flyttade nämligen förra veckan). Vi har varit på många olika restauranger, från en tsukemenrestaurang (kalla nudlar och soppa att doppa sagda nudlar i) till yakinuki (kött man grillar själv på en grill som står på bordet) till sangyopsa (koreansk mat, där man lägger kött och grönsaker i ett salladsblad, viker ihop det och äter det i en tugga. Lite som tacos).

Hakone är en ort som ligger i närheten av Tokyo och som är känt för sina varma källor. När vi var där bodde vi på ett ryokan, ett värdshus i traditionell japansk stil med tatamimattor i rummen och traditionell japansk mat. Maten var inte helt uppskattad av alla i familjen. På värdshuset fanns också varma bad, med vatten som hämtats från de berömda källorna. Varmt, men oerhört skönt. Hakone ligger i ett väldigt bergigt område (precis som större delen av Japan), och på dagarna så tourade vi området. Ett av färdsätten var med linbana. Linbanan gick från X meter över havet till 2X meter över havet (fråga pappa om de exakta talen, han kommer säkert ihåg), och står i Guiness Rekordbok som den mest trafikerade linbanan i världen. Ett annat färdsätt var med båt över bergssjön. Dag nummer två, då vi åkte båten var dimmig, vilket resulterade i följande:



Om du har problem med att se spökskeppet, testa öka avståndet till skärmen.



Här sitter vi i en park, på den sidan av berget där vädret var bra. Det var en enorm skillnad på de båda bergssidorna, ena sidan dimmigt, mulet och regn i luften - andra sidan strålande sol och stekande hetta!



En bild av stereotypiskt japanskt landskap på vägen hem från Hakone.

Helgen därefter åkte vi till Japans förra huvudstad - Kyoto. Fun fact - tecknen som Kyoto skrivs med (京都) betyder huvudstad respektive metropol. Tecknen som Tokyo skrivs med (東京) betyder östra huvudstaden. Namnet Tokyo är dessutom relativt nytt, innan huvudstaden flyttades hette staden Edo (江戸 - öppning till viken).

Första dagen på plats i den tidigare kejserliga huvudstaden deltog vi i en guidad tur och fick se många olika platser: Nijo slott (二条城), Den Gyllene Paviljongen (金閣寺), helgedomen Heian (平安神宮), templet Kiyomizudera (清水寺) samt helgedomen Jishu (地主神社), för att bara nämna några. Vart och ett av ställena var fantastiska och att beskriva de alla skulle ta timmar, så jag lägger mitt fokus på Den Gyllene Paviljongen, eller kinkakuji som infödingarna säger.

Vad är då kinkakuji för något? Jo, det är ett buddisttempel med en paviljong som står bredvid en damm. Okej, inte så imponerande kanske. Om jag säger att två av de tre våningarna är helt täckta med bladguld? Lite mer imponerande. Om jag sen säger att alltihop reflekteras i dammen? Wow. Wow! WOW!! Eftersom en bild säger mer än tusen ord får ni döma själva. Betänk att följande bilder är tagna en molnig dag.



Vad sägs? Öarna i dammen symboliserar tre av Japans fyra huvudöar - Hokkaido är inte med.



Jag och min kära syster framför paviljongen.



Fågel Fenix på toppen av paviljongen, inramad av lövverket. I Japan står fenix inte för återfödelse, utan för fred.



I den här bilden finns 42 ninjor. Kan du hitta alla?

Dagen efter åkte vi på egen hand till Nara, som var Japans huvudstad före Kyoto och som är känt för sina tama hjortar samt världens största bronsbuddha inuti världens största träbyggnad! Eftersom bilder som sagt säger mer än ord (och för att jag börjar bli trött på att skriva) så får ni hålla till godo med det här:



En liten sötnos som blev matad med hjortkakor.



I den värme som rådde så såg det här oerhört skönt ut!



Världens största träbyggnad (som är 2/3 så stor som den var tidigare - på grund av brand) och även Jakob samt slumpmässiga japaner.



Världens största bronsbuddha. Det här fotot ser bättre ut på min telefon.

Det var lite av det vi hann med tillsammans i Tokyo, Hakone, Kyoto och Nara. Riktigt kul var det, men det stillade den lilla hemlängtan jag hade!

Här är klockan sent, så jag orkar inte riktigt läsa igenom och rätta det jag skrivit. Hoppas ni har överseende med eventuella misstag!

Kommentarer
Postat av: Morbror S

Vad roligt att läsa om allt ni hade för er tillsammans med familjen. Antar att de hade god hjälp av en som tar sig fram på Japanska i familjen. Brukar kolla upp lite nu och då vad som händer i Japan. Eftersom det var ett tag sedan du skrev sist antar jag att du varit upptagen. Hälsn AMoS

2011-07-12 @ 18:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0