Asakusa (浅草) och Ueno Kouen (上野公園)

Eftersom det har varit lov i tre veckor här borta nu så har det hänt en del, utflykter och dylikt. Bland annat har vi varit i Asakusa och Ueno Park.

Asakusa är en del av Tokyo som är känt för sina tempel. Med rätta - ett av templen vi såg, det största, var magnifikt! Minst lika magnifikt var gatan som ledde upp till det. Den kantades av gatustånd som sålde alla möjliga olika turistprylar. Bland annat en som sålde mängder av katanas, japanska svärd, i olika storlekar och prisklasser. Prydnadssvärden låg runt tusenlappen (SEK), medan de som var menade att användas (till kampsport) kostade över 50 000 yen.

Så här såg gatan ut. Tempelingången skymtar i fjärran, sträcker sig ovanför allt annat.


Själva templet, Sensou-ji. Tyvärr är det här den bästa bilden jag har tillgänglig. Insidan är fantastisk, tänkte på Habo Kyrka när jag såg den. Tyvärr brukar man inte få ta fotografier inuti templen, så jag lät bli.


När man ska gå in i ett tempel så ska man utföra en reningsrit som går ut på att tvätta de smutsigaste delarna av kroppen. Enligt japansk tradition är det händerna och munnen. Utanför varje tempel står därför fantastiskt vackra fontäner, ofta drakhuvuden som spottar ut vatten, där man med en träskopa sköljer händerna och dricker lite.

 

Ofta har står tempel dessutom i eller bredvid en park, så också i det här fallet. Parken bredvid är också vacker, med rinnande vatten och koifiskar, karpar på modersmålet.

 

Koifiskar i parken. Egentligen i vattnet, men vattnet ligger i parken.


När vi varit där tillräckligt så drev vi omkring i Asakusa lite, hittade en annan park bland annat. Tyvärr hade våren inte riktigt kommit igång, så den var ganska brun och ful just då. Man kunde också på många ställen i Asakusa se 東京スカイツリー, Tokyo Sky Tree. För den okunnige är det ett torn som just nu håller på att byggas i Tokyo. När vi var där hade det precis nått sin planerade höjd på 634 meter. Det har varit Tokyos högsta torn ett tag nu, till och med Japans högsta. Till och med världens högsta!

 

Himmelsträdet i sin fulla prakt. Det är i nuläget världens högsta torn, 34 meter högre än Canton Tower i Ghuanzhou, Kina, och 194 meter lägre än Burj Kalifa i Dubai.


Trippen till Asakusa ägde rum den 24:e, alltså förra torsdagen. Igår var vi i Ueno Park, främst på grund av det fina vädret. Det var varmt och soligt, men ibland något molnigt. Vi skulle stuckit idag istället, varmare väder och inte ett moln på himlen, men jag klagar inte på gårdagen heller! Körsbärsträden har börjat blomma lite grann, men är ännu inte så magnifika. Nån gång i nästa vecka borde det vara fantastiskt vackert, så nästa vecka ska vi återigen sticka till någon park för att delta i お花見, ohanami. Rakt översatt blir det blom-se, men är ett ord som betyder ungefär 'att titta på och njuta av körsbärsträdens blomning.' Jag ser fram emot det något fruktansvärt, det är en av de saker jag faktiskt åkte till Japan för att se!

 

Tyvärr saknar jag bilder från Ueno, men jag tänkte som så att alla bilder jag skulle kunna tagit bara skulle överträffas av de jag tar när blomningen är i full gång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0