Julfester

Så här ett par dagar efter jul, mitt i natten efter en springtur för att hinna med sista tåget hem tycker jag det passar sig bra med en uppdatering. Inte vilken uppdatering som helst heller, utan en uppdatering om de två julfester jag varit på. Skolans julfest först, den 22:a december samt vår svenska julfest på vårt guest house på julafton.

Som sagt, först skolans julfest. Dagen före julfesten var antagligen den segaste skoldagen hittills, då den inte innebar mer än en lektion, ytterligare en lektion då vi alla framförde varsitt tal samt en timmes pyssel och en timmes pyntande inför den kommande dagen. Eftersom vi kommer att få en ny klass och nya lärare efter jullovet så var det en lite speciell dag, den sista med den nuvarande klassen och den sista dagen med Satou-sensei. Hon var alldeles rörd efter att vi hade hållit våra tal och sa, medan hon torkade tårar och med bruten röst: "För tre månader sedan kunde ni nästan ingenting, men nu är ni så duktiga! Jag kommer att sakna er!" Jag kommer att sakna henne också, hon har varit en jättebra lärare och hon har ju inte blivit sämre av att hon delar min musiksmak.



Klassens tre svenskar tillsammans med vår lärare som här har torkat tårarna: från vänster till höger: Alexandra, Manne, Satou-sensei och jag.

Dagen efter bjöds vi på julfest av skolan. Vi anlände till skolan vid ca. 11:00, tillräckligt i tid för att hinna med att skåla och få i oss tillräckligt med mat som skolan bjöd på. Pizza, yakisoba, friterad kyckling (som tog slut innan jag hann smaka den, bövlans kineser!) och givetvis "tårta". I Japan så äter man på julen jultårta. Det verkar vara en central bit i deras julfirande eftersom de alltid blir helt häpna när de hör att vi i Sverige inte käkar tårta på julen.

Lite senare var det dags för en del uppvisningar, två av elever och ytterligare två av lärare. Den första uppvisningen var nog den häftigaste, då en svensk demonstrerade sina Aikidokunskaper för de församlade. Det var inte vilken skruttig aikido som helst heller, utan versionen som utövas med SVÄRD. Han hade alltså en katana med sig och svingade runt den på scenen. WICKED.



Killen hanterar svärdet som han hanterar sina egna kroppsdelar! I bakgrunden syns för övrigt en asiatisk vanföreställning av julen: Jesus och tomten har på något sätt fått plats i samma bild; men det är en blandning av högtider på bilden. En korsfäst tomte? Vår rektor sa ungefär "Det här är nästan lite oförskämt" när han såg bilden.



Ytterligare en bild av killen med svärdet, här efter föreställningen, poserandes på min begäran.

Ytterligare uppvisningar inkluderar en musikalisk uppvisning av en annan svensk, några trollkonster av en lärare och en violinduett av två lärare. Efter föreställningarna var det efter ett tag dags för bingo, som jag deltog i. För er som har läst min facebook vet ni redan hur det gick, även om det är aningen fel. För att göra en lång historia kort: Jag vann första priset, en iPod Shuffle, och inte en iPod Nano som tidigare sagts. Priset skönk med det ungefär en tusenlapp i värde, men jag är rätt glad ändå, bortsett från att jag redan har en iPod Touch vilket resulterar i att vinsten för mig är totalt värdelös.

Om ni vill ha den längre versionen så föreslår jag att ni fortsätter läsa det här stycket: Jag satt med min bingobricka helt utan några nummer efter att fem nummer redan hade dragits, och jag kände verkligen i hela kroppen att jag aldrig skulle vinna. Sen fick jag tre nummer på raken, dessutom på rad på brickan och det hela kändes mer hoppfullt. Lite senare saknade jag bara ett nummer: "十三", tretton. De trevliga koreanerna i Fredriks klass såg det och började ropa på läraren som skötte dragningen: "Tretton! Dra tretton!" Han stoppade i blindo ner handen i lådan med nummerlapparna och drar upp en lapp utan att kolla på den, med siffran 13 ut mot publiken! Helt häpen utropar jag med min fulla lungkapacitet "BINGO!", samtidigt som en liten kinesisk flicka piper detsamma. Vi får båda två komma fram, och för höra att vi ska köra janken, sten, sax, påse, om första priset. Efter några omgångar där vi båda drar fram samma sak så vinner jag tillslut med påse mot hennes sten! Jag får en påse tilldelad mig och får order om att öppna den på scenen. Ur den första påsen drar jag fram ytterligare en påse, och ur denna påsen drar jag fram en liten, liten ask. En iPod Shuffle. Efteråt fick jag en hel del gratulationer av folk jag inte har en aning om vilka de var. Den kinesiska lilla flickan vann en termos.

Efter det var festen i stort sett över. Nere på andra våningen stötte jag ihop med en av mina andra lärare: Yoshimura-sensei, som också har varit en riktig kanonlärare.



Jag och Yoshimura-sensei posar tillsammans, hon iklädd en yukata, ett traditionellt japanskt plagg och jag iklädd mina vanliga kläder. Det här är tredje bilden på rad, det är därför mitt leende ser lite.. "oleende" ut.

Två dagar senare var det julafton. Jag vaknade upp och kände mig som om jag vaknat vilken annan dag som helst, gjorde mig i ordning och gick ner för att käka frukost. Där nere skulle Andreas, Erik och Mattias precis sticka iväg för att handla julmat och lite julpynt, för att få vårt allrum lite julmysigt.



Resultatet var inte illa, eller hur? När belysningen dämpades senare blev det riktigt kanon!

Lite senare började vi tillaga vår julmat, och efter att jag hade hämtat Manne på stationen så var vi i stort sett färdiga att börja fira jul. Vi väntade bara på några japanska kompisar som skulle komma också.



Det blev inte heller så illa, eller hur?



Notera mängden glögg i jämförelse med resten av drickan.



Hela gänget. Från vänster till höger: Kim från tyskland, Emma, Mattias, Oni-san, Japan 1, Japan 2, Andreas, Jag, Fredrik, Manne och Alexandra. Carol och Erik stod med 7 kameror och tog bilder.



I det här kortet demonstreras verkligen kvalitén på min kamera. Jag syns i alla fall (rätt) bra.



Fredrik och Carol.



Någon tryckte den här (rosa) tomteluvan på min skalle, och innan jag visste vad som hänt hade ALLA kameror vid hela bordet åkt upp och blixtrat till ett flertal gånger. Inte förrän långt senare kom jag på att jag också ville ha en bild och inte förrän då fick jag reda på att tomteluvan var just rosa. Nåväl, är man så stilig som jag så passar man i allt, även rosa tomteluvor.

Vi fortsatte med festen, tog tabberas på allt utom pepparkakorna (tillsammans med öl är det inte överdrivet gott med pepparkakor) och hade det mycket trevligt. Lite senare skypade jag också med min familj. Jag kände ett stygn av saknad, men klarar mig så här i efterhand fint.

Dagen efter gjorde vi inte så mycket. Det mest nämnvärda är väl att jag, trots min telefonskräck, ringde Sugiyama-sensei och önskade henne en god jul.

Sån var min jul, hoppas ni tyckte om att läsa om den. Hoppas också att ni uppskattar att det här inlägget nog har fler bilder än resten av bloggen sammanlagt hittills.

Kommentarer
Postat av: Josef F.

Låter som en bra julafton, trots att den riktiga tomten inte kom. (Eller glömde du bara skriva om det?) Julbordet såg bra ut med potatis och prinskorv men vart fanns Abba's sill? Eller finns inte det i Japan?

2010-12-29 @ 01:00:53
Postat av: Simon

Vi hade faktiskt en burk sill från IKEA, men hade tydligen inte kommit fram på bordet när bilderna togs!

2010-12-29 @ 04:56:35
Postat av: Maria

Julbord med chips var en ny variant. Kanske något att importera till Sverige?

2010-12-29 @ 10:13:27
Postat av: Mormor

Roligt att läsa dina bloggar.Ni verkar ju ha haft trevligt tillsammans och rikligt med julmat.

2010-12-30 @ 19:40:38
Postat av: Anonym

Kul att läsa om ditt julfirande, lät ju lite spännande med chips o sill, men det kanske inte åts samtidigt!

Gott nytt år!

2010-12-31 @ 14:06:07
Postat av: Carin

ojdå mitt namn försvann tydligen sedan jag skrivit det i inlägget ovanför!

2011-01-01 @ 00:36:51
Postat av: Josef F.

Har det inte hänt någonting sen julfesten? Står japan still i januari och februari? ?

Hoppas allt är bra med dig, trots döläget på bloggen



2011-02-20 @ 07:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0